Required Readings — القراءات اللازمة

NOTE: The following readings and responses are to be completed by all students.

The following readings must be completed by all students prior to coming to the Media and Digital Literacy Academy of Beirut. These readings were chosen to provide you with some common language and direction around the issues we’ll be exploring in Academy.

Readings:

Media Literacy as a Core Competency for Engaged Citizenship in Participatory Democracy by Paul Mihailidis and Benjamin Thevenin.

Toward Critical Media Literacy: Core concepts, debates, organizations, and policy by Douglas Kellner and Jeff Share.

Responses:

After reading the two documents, please compose a short essay that incorporates both readings, and answer the following question:

  • Please start by telling us about any media and digital literacy initiatives, courses, workshops or activities in your country or other Arab country you are familiar with. What were their goals, and how successful have they been, and what have they achieved?
  • What role can media literacy play in the Arab world, particularly in your country?
  • What are the most pressing topics that should be addressed in a media literacy course offered at an Arab university, especially in your country?
  • How can media literacy better foster connectivity and understanding in the Arab world, across cultures, religions, and other divides? 

The essay should be 2-3 pages long (roughly 1 paragraph per question), 12pt font, double-spaced, with a short bibliography. The essay could be in Arabic or in English.

DEADLINE: 8 August 2013

Please email the essay to Ramz Sahuri (ramzsahurimdlab@outlook.com)

ملاحظة: يجب تحضير القراءات والردود من جميع المشاركين/ات قبل بداية الأكادمية

يجب تحضير القراءات التالية من قبل جميع المشاركين/ات قبل القدوم إلى الأكاديمية . وقد تم اختيار هذه القراءات كي توفر بعض التوجيه حول الأسلوب، اللغة، و القضايا التي سننقاشها خلال الأكادمية

:القراءات 

التربية الإعلامية: كفاءات أساسية للمواطَنة الفاعلة في ديمقراطية تشاركية بقلم بول ميهيليديس وبنجامين تيفينين

نحو تربية إعلامية نقدية: المفاهيم والحوارات والمنظمات والسياسات الأساسية بقلم دوغلاس كيلنر وجيف شير

:الردود

:بعد الانتهاء من القراءات، يرجى تأليف موضوع إنشائي قصير  يدمج  القرائتين معاً، بالإضافة إلى الإجابة عن الأسئلة التالية

يرجى البدء بالتكلم عن أي مبادرة تربية رقمية وإعلامية، من دورات و ورش عمل  إلى أنشطة مختلفة في بلدك أو في بلاد عربية أخرى تعرفها. ما هي أهداف هذه المبادرات، و إلى أي مدى حققت نجاح ، و ماذا أنجزت ؟

ما هو الدور الذي يمكن أن تلعبه التربية الإعلامية في العالم العربي، و في بلدك بالذات؟

ما هي المواضيع الأكثر أهمية و إلحاحاً التي يجدر أن تتناولها دورات التربية الإعلامية في الجامعات العربية، و خاصةً الجامعات في بلدك؟

كيف يمكن  للتربية الإعلامية أن تعزز التواصل و التفاهم في العالم العربي، عبر الثقافات ، الأديان ، و الإنقسامات الأخرى؟

يجب أن لا يزيد الموضوع الإنشائي عن 2-3 صفحات (  لكل سؤال فقرة تقريباً) ، حجم الخط  12، تباعد مزدوج ، مع قائمة مراجع قصيرة. يمكن أن يكون الموضوع الإنشائي باللغة العربية أو الإنجليزية

الموعد الأخير للتسليم : 8 ، آب ، 2013

(ramzsahurimdlab@outlook.com) يرجى إرسال الموضوع الإنشائي عبر رسالة إلكترونية إلى رمز ساحوري

Leave a comment