Ahmed Al Rawi — أحمد الراوي

Ahmed Al Rawi

Ahmed Al Rawi

Dr. Ahmed K. Al-Rawi served as a communication officer and spokesperson for the International Committee of the Red Cross (ICRC) in Iraq from 2002 to 2005 and later as a consultant for the ICRC in Amman, Jordan. He also worked as a radio correspondent for the US-based Pacifica Radio Network and Free Speech Radio News and as a freelance journalist for a number of magazines. Al-Rawi obtained his M.A. degree in 1999 and his first Ph.D. in English literature from Baghdad University, Iraq in 2004. He conducted his second Ph.D. degree in media and mass communication at Leicester University, UK (2012). The thesis focused on the way Iraqi TV news channels covered the general elections in Iraq in 2010. Before joining Erasmus University Rotterdam in 2011, Al-Rawi taught journalism and communication, intercultural communication, and English language and literature courses for over five years in the Middle East, mostly in the Sultanate of Oman. Al-Rawi’s research interests include Arab media, international communication, and popular culture.

He authored Media Practice in Iraq (Palgrave Macmillan, 2012) and published over 30 research papers and book chapters in a variety of journals such as Social Science Computer Review, International Communication Gazette, and Journal of Colonialism and Colonial History. His forthcoming book that is entitled Islam on YouTube will be appear in late 2014.

—-

 عمل الدكتور أحمد الراوي كمتحدث باسم لجنة الصليب الأحمر الدولية في العراق من 2002 إلى 2005. عمل لاحقاً كمستشار للجنة الصليب الأحمر الدولية في عمان، الأردن. كما و عمل كمراسل لشبكة راديو باسيفيكا (مقرها الولايات المتحدة) و راديو حرية التعبير و كصحافي مستقل لعدد من المجلات. حصل الراوي على شهادة الماجستير عام 1999 و أول شهادة دكتوراه في الأدب الإنجليزي من جامعة بغداد في العراق عام 2004. حصل على ثاني شهادة دكتوراه في الإعلام و التواصل الجماهيري من جامعة لستر في المملكة المتحدة عام 2012. ركزت رسالته الدكتوراه على كيفية نقل التلفاز العراقي للإنتخابات العامة عام 2010.  قبل إلتحاقه بجامعة إراسمس روتردام في 2011، علّم الراوي الصحافة و التواصل، التواصل بين الثقافات، ودورات في اللغة والأدب الإنجليزي لأكثر من خمس سنوات في الشرق الأوسط، و معظمها في سلطنة عمان. من اهتماماته البحثية الإعلام العربي، التواصل الدولي و الثقافة العامة. مؤلف كتاب الممارسة الإعلامية في العراق (بالغريف ماكميلان، 2012)  لديه أكثر من ثلاثين ورقة بحثية وفصول كتب في مجموعة متنوعة من المجلات مثل العلوم الاجتماعية الحاسوبية، جريدة الاتصالات الدولية ، ومجلة تاريخ الاستعمار والمستعمرة. لديه كتاب قادم بعنوان “الإسلام على يوتيوب” و الذي سيظهر في أواخر عام 2014

alrawi@eshcc.eur.nl

Advertisements